Calvin
a susținut că Biblia, și numai Biblia, era temelia supremă pentru
tot ce el credea a fi adevărat. Calvin scrie, „Cuvântul lui
Dumnezeu este, deci, obiectul și ținta credinței înspre care
trebuie să ne îndreptăm”. Toți creștinii trebuie atunci să se
uite în Biblie pentru tot ceea ce au nevoie pentru viață și
evlavie. „Cu siguranță trebuie să căutăm din Scriptură
o regulă pentru gândire și vorbire. Toate gândurile minții și
toate cuvintele gurii trebuie să fie conformate acestei măsuri”.
Dar ideea adevărului Bibliei nu era destul. Calvin și ceilalți
reformatori erau foarte conștienți de faptul că cei din Biserica
Romană erau de acord cu ei în mod formal asupra acestui punct.
Domeniile
suficienței și clarității erau punctele în care se diferențiau.
În primul rând, Calvin a susținut că Biblia în ea însăși era
suficientă ca autoritate pentru biserică. De ce? Pentru că
Biserica din Roma pretindea că Biblia nu era suficientă
pentru tot ceea ce creștinii aveau nevoie pentru mântuire și
sfințire. Așa că consiliile și obiceiurile bisericii erau
necesare pentru a stabili religia adevărată. Dimpotrivă, Calvin a
argumentat că obiceiul și tradiția, chiar dacă ajutătoare, nu
erau necesare pentru a stabili autoritatea adevărurilor Scripturii.
Biblia era suficientă.
În
al doilea rând, Calvin a vorbit despre claritatea Scripturii – că
Biblia era clară
ca și autoritate. Roma insista asupra faptului că Biblia nu era
numai insuficientă ca autoritate ci și neclară maselor. De aceea
biserica era nevoită să dea înțelesurile și interpretările
corecte. Împotriva acestui lucru, Calvin a spus că Biblia era clară
în și prin ea însăși pentru a oferi adevărurile necesare pe
care Dumnezeu a intenționat să le cunoaștem.
Așa
că, pentru Calvin, la fel ca pentru tovarășii lui reformatori,
ideea Scripturii ca singura sursă a adevărului religiei a fost
elementul principal al viziunii lui finale pentru reformă. De ce
este asta acest lucru atât de important?
Ca
moștenitori ai Reformei, au bisericile noastre din ziua de azi
aceeași încredere în adevărul și autoritatea Cuvântului lui
Dumnezeu? Cât de important este Cuvântul lui Dumnezeu? În multe
biserici de-ale noastre, Biblia a fost respinsă funcțional în
favoarea certitudinii pe care sperăm să o câștigăm prin
raționalism, pe de o parte, și prin sentimentalism pe de cealaltă
parte. Mințile noastre sau experiențele noastre devin judecătorul
suprem a ceea ce este adevărat și drept.
Ba
mai mult, credem, trăim și ne închinăm noi ca și când Biblia ar
fi suficientă? Adică, luăm noi în serios ce spune Biblia despre
ceea ce-i place lui Dumnezeu în închinare, de exemplu? Mulți par
să creadă că Biblia nu este necesară pentru lucruri ca acesta.
Robert Godfrey, care a studiat în profunzime învățăturile lui
Calvin, se plânge,
Închinarea
bisericii a devenit o experiență de a te simți bine, mai mult
decât o întâlnire cu Dumnezeul sfânt al universului. Muzica
emoționantă a devenit noul sacrament care mijlocește prezența lui
Dumnezeu și harul Lui. Predicile au devenit psihologie populară,
exerciții moraliste de auto-ajutor.
Avem
nevoie să auzim vocea lui Calvin din nou chemându-ne la Scripturi
ca sursa noastră ultimă de adevăr și viață. În dedicația
comentariului său asupra epistolelor generale, Calvin a scris
Regelui Edward al Angliei, „Într-adevăr, dacă a fost vreodată
un timp în care adevărul lui Dumnezeu să trebuiască să fie
menținut nestingherit și cu îndrăzneală, nu a fost niciodată
mai necesar ca în ziua de azi, așa cum toți o pot vedea”. Pentru
Calvin, aceasta cerea o întoarcere la Scripturi:
În
cazul în care cei credincioși sunt duși de orice vânt de
înșelătorie, în cazul în care ei trebuie să fie expuși
batjocurilor viclene a celor fără evlavie, să fie atunci învățați
de experiența sigură a credinței, și să știe că nimic nu este
mai ferm sau mai cert ca învățătura Scripturii, și pe această
bază să se odihnească cu încredere.
Extras din „With Calvin in the Theater of God”