Calvin și Sola Scriptura - Julius J. Kim


     Calvin a susținut că Biblia, și numai Biblia, era temelia supremă pentru tot ce el credea a fi adevărat. Calvin scrie, „Cuvântul lui Dumnezeu este, deci, obiectul și ținta credinței înspre care trebuie să ne îndreptăm”. Toți creștinii trebuie atunci să se uite în Biblie pentru tot ceea ce au nevoie pentru viață și evlavie. „Cu siguranță trebuie să căutăm din Scriptură o regulă pentru gândire și vorbire. Toate gândurile minții și toate cuvintele gurii trebuie să fie conformate acestei măsuri”. Dar ideea adevărului Bibliei nu era destul. Calvin și ceilalți reformatori erau foarte conștienți de faptul că cei din Biserica Romană erau de acord cu ei în mod formal asupra acestui punct.

     Domeniile suficienței și clarității erau punctele în care se diferențiau. În primul rând, Calvin a susținut că Biblia în ea însăși era suficientă ca autoritate pentru biserică. De ce? Pentru că Biserica din Roma pretindea că Biblia nu era suficientă pentru tot ceea ce creștinii aveau nevoie pentru mântuire și sfințire. Așa că consiliile și obiceiurile bisericii erau necesare pentru a stabili religia adevărată. Dimpotrivă, Calvin a argumentat că obiceiul și tradiția, chiar dacă ajutătoare, nu erau necesare pentru a stabili autoritatea adevărurilor Scripturii. Biblia era suficientă.

     În al doilea rând, Calvin a vorbit despre claritatea Scripturii – că Biblia era clară ca și autoritate. Roma insista asupra faptului că Biblia nu era numai insuficientă ca autoritate ci și neclară maselor. De aceea biserica era nevoită să dea înțelesurile și interpretările corecte. Împotriva acestui lucru, Calvin a spus că Biblia era clară în și prin ea însăși pentru a oferi adevărurile necesare pe care Dumnezeu a intenționat să le cunoaștem.

     Așa că, pentru Calvin, la fel ca pentru tovarășii lui reformatori, ideea Scripturii ca singura sursă a adevărului religiei a fost elementul principal al viziunii lui finale pentru reformă. De ce este asta acest lucru atât de important?

     Ca moștenitori ai Reformei, au bisericile noastre din ziua de azi aceeași încredere în adevărul și autoritatea Cuvântului lui Dumnezeu? Cât de important este Cuvântul lui Dumnezeu? În multe biserici de-ale noastre, Biblia a fost respinsă funcțional în favoarea certitudinii pe care sperăm să o câștigăm prin raționalism, pe de o parte, și prin sentimentalism pe de cealaltă parte. Mințile noastre sau experiențele noastre devin judecătorul suprem a ceea ce este adevărat și drept.

     Ba mai mult, credem, trăim și ne închinăm noi ca și când Biblia ar fi suficientă? Adică, luăm noi în serios ce spune Biblia despre ceea ce-i place lui Dumnezeu în închinare, de exemplu? Mulți par să creadă că Biblia nu este necesară pentru lucruri ca acesta. Robert Godfrey, care a studiat în profunzime învățăturile lui Calvin, se plânge,

Închinarea bisericii a devenit o experiență de a te simți bine, mai mult decât o întâlnire cu Dumnezeul sfânt al universului. Muzica emoționantă a devenit noul sacrament care mijlocește prezența lui Dumnezeu și harul Lui. Predicile au devenit psihologie populară, exerciții moraliste de auto-ajutor.

     Avem nevoie să auzim vocea lui Calvin din nou chemându-ne la Scripturi ca sursa noastră ultimă de adevăr și viață. În dedicația comentariului său asupra epistolelor generale, Calvin a scris Regelui Edward al Angliei, „Într-adevăr, dacă a fost vreodată un timp în care adevărul lui Dumnezeu să trebuiască să fie menținut nestingherit și cu îndrăzneală, nu a fost niciodată mai necesar ca în ziua de azi, așa cum toți o pot vedea”. Pentru Calvin, aceasta cerea o întoarcere la Scripturi:

În cazul în care cei credincioși sunt duși de orice vânt de înșelătorie, în cazul în care ei trebuie să fie expuși batjocurilor viclene a celor fără evlavie, să fie atunci învățați de experiența sigură a credinței, și să știe că nimic nu este mai ferm sau mai cert ca învățătura Scripturii, și pe această bază să se odihnească cu încredere.